Odhrňte oponu!
Obrazem od Sebastiana Lucianiho (zv. Del Piombo) Madona s rouškou byste se za normálních okolností kochali v Obrazárně olomouckých biskupů a arcibiskupů Arcidiecézního muzea Olomouc. Zobrazuje v první řadě láskyplný vztah mezi matkou a dítětem, který je vyjádřený gesty a mimikou tváře bdící matky opečovávající své spící dítě. Na druhý pohled v postavách rozeznáváme Pannu Marii a jejího malého syna Ježíše Krista, což sebou přináší řadu dalších významů, které můžeme v obraze číst.
Nebudeme se ovšem soustředit na skryté příběhy budoucího utrpení Ježíše Krista, ani na umně namalované detaily průsvitných látek a živoucí barvy pokožky postav. Zaměříme se na jeden motiv v pozadí obrazu a tím je závěs!
Jedná se o druhé zarámování obrazu. Ohraničuje kompozici a jeho barva má rovněž význam pro celé barevné vyznění díla. Především je to ale odhrnutá opona, která vám odhaluje děj odehrávající se před vašima očima a zároveň vás jako pozorovatele od výjevu může oddělit. Pomocí tohoto jednoduchého prvku se malíř snažil docílit vyšší tajemnosti dění, zprostředkovat zážitek prchavé situace a tím vším podpořit zdání skutečnosti malované scény.
Sebastiano Luciani, zv. Del Piombo, Madona s rouškou; kolem 1520; olej, topolové dřevo
Přemýšlejte a tvořte:
Chopíme se motivu opony a jejího odhrnování a zkusíme ho rozvinout ve smyslu ukazování něčeho významného. Již několikrát jste pracovali se svým osobním předmětem a ani tentokrát ho z našeho kreativního procesu nevynecháme.
Považujeme ho za významný předmět, osobní atribut s tajuplným významem pro ostatní, který si ovšem zaslouží být vystaven jejich obdivným pohledům.
1. Vezměte si k ruce svůj osobní atribut. Může být dokonce stále umístěný v ochranné schráně. Případně popřemýšlejte, že byste ho pro potřeby vystavování položili na důstojnou podložku, jež by podtrhla jeho výjimečnost. Můžete použít například polštář.
2. V druhém kroku si najděte vhodnou oponu. Tuto roli skvěle zastanou závěsy a záclony na vašem okně. Bylo by ideální, kdybyste si vybrali dobře viditelné okno s dostatečným místem na parapetu a dlouhými záclonami a závěsem. Pokud nemáte na položení osobního atributu dostatek místa na parapetu, můžete jej pověsit na okenní kliku. Možná přijdete i na jiné řešení. Opět pracujte tak, abyste si předmět ani okno nerozbili.
3. Teď nadchází důležitá část uspořádání záclon a závěsů. Lze na nich udělat dekorativní uzel nebo je přehrnout a přichytit například špendlíkem. Záclony se závěsy se dají také vrstvit či proplétat. Pomyslete i na to, jakou parádu by v celém výjevu vykonal venkovní vánek pohybující naaranžovanou oponou!
4. Až budete mít scénu hotovou, nezapomeňte ji vyfotografovat! Svou kompozici sdílejte s ostatními, abyste jim navodil ten vzácný dojem prchavé chvíle!
5. Pokud fotografii pošlete na e-mailovou adresu lamatova@muo.cz, rádi ji zveřejníme.
Podívejte se také na další náměty z cyklu Muzeum z pokoje!